Myrka Wisniewski
Myrka Wisniewski heeft van 1993 tot en met 1998 op het Sint Joost de opleiding Ruimtelijk Ontwerp gevolgd.
Na school is ze samen met een collega een bureau voor ruimtelijk ontwerp begonnen. Vervolgens heeft ze zelfstandig als ontwerper gewerkt, met nog een baantje ernaast. Daarna had ze een baan bij twee verschillende architectenbureaus, waar ze 5 jaar lang heeft gewerkt. Deze bureaus maakten voornamelijk ontwerpen voor grote bedrijven en kantoorgebouwen, zoals bijvoorbeeld de Rabobank. Opdrachten werden vooral via de computer gecommuniceerd, het contact met de klanten was voor haar niet persoonlijk.
Myrka had behoefte aan meer persoonlijk contact met haar klanten en heeft een risico genomen door haar vaste baan aan kant te schuiven en een halfjarig contract bij Vormvast te tekenen, helemaal niet zeker voor hoelang dat zou zijn. Gelukkig is dit goed uitgepakt en werkt ze na twee jaar nog bij Vormvast, ze is helemaal op haar plek.
Vormvast is al meer dan twintig jaar gevestigd in het kleine dorpje Lies, vlakbij de woonboulevard van Breda, in een voormalige kloosterschool waar vroeger een meisjesschool in zat.
Hier vind je een hoogsegment collectie meubels, woondecoraties, verlichting, lifestyle producten, keukens, badkamers, stoffering en designlabels. Vormvast werkt samen met een aantal dealers en andere showroomhouders om de klant nóg meer op het gebied van interieur te kunnen tonen.
Onze eerste indruk bij binnenkomst van Vormvast was overweldigend.
De nostalgie van de kloosterschool was nog te zien en te ruiken, lange gangen en hoge ruimtes.
Het gebouw is functioneel omgebouwd tot een werkstudio met aansluitende showrooms met diverse hoogsegment merken. De showrooms zijn geplaatst in de oude klaslokalen.
Myrka zit achter haar bureau te werken als wij aankomen en ontvangt ons hartelijk, we zijn eerst zelf een rondje gaan lopen door het gebouw, zodat we een indruk kregen van Vormvast, daarna zijn we het gesprek aangegaan met Myrka.
Hoe gaat zo'n project nou te werk?
“Vormvast maakt een aantal ontwerpschetsen die inzicht geven in de indeling van het huis, kleur -en materiaalgebruik, verschillende uitwerkingen van de routing, aanpassingen in de constructie door wanden en ramen op verschillende plekken te plaatsen en telkens tot een nieuw ontwerp te komen.
Een interieurarchitect kan invloed hebben op het bouwproces van een huis, voor bijvoorbeeld de indeling van het licht- en elektriciteitsplan, en ook de woonsfeer binnen en buiten.
Bij de ontwerpschetsen is ook een sfeerimpressie weergegeven, de architect geeft de klant de mogelijkheid om uit verschillende soorten armaturen, meubels, badkamers etc. te kunnen kiezen.
Dan bespreekt de interieurarchitect met de klant wat hij of zij praktisch of een aangenaam ontwerp vindt.
Dan wordt er aan de hand van de wensen en de eisen van de klant, de ontwerpschetsen, materialen en sfeerimpressies een definitief ontwerp gemaakt.
Na instemming van de offerte worden de onderdelen bij de leveranciers besteld”.
Hoe komen jullie aan jullie projecten?
Reclame maken voor je bedrijf kost heel veel geld, visitekaartjes, folders, adverteren in dagbladen, kranten, tijdschriften etc. Papier en afdrukwerk is gewoon heel duur en als bedrijf adverteren kost nou eenmaal wat.
Myrka: ''We hebben een webshop die ons goed vindbaar maakt, we genereren veel positieve mond-op-mond reclame, we hebben feestelijke open dagen met Kerst, Pasen en Hemelvaart, we staan regelmatig met interviews of fotoreportages in bladen als Elle Wonen, Eigen Huis en andere interieurbladen.''
Hoe onderscheidt Vormvast zich?
Het assortiment is zorgvuldig door eigenaar Jan uitgezocht. Er wordt niet gekeken naar of het product wel of niet verkoopt. Neem het bekende goedlopende merk Leolux, Jan houdt er niet van, dus zal het ook niet in de showroom komen te staan.
“Jan en ik gaan soms naar de eindejaarsprojecten kijken op het Sint Joost voor interessante ontwerpen die we eventueel aan onze collectie kunnen toevoegen”.
Heb je nog tips, die belangrijk zijn om te weten als vormgever?
Myrka: “Sta overal voor open, en toon initiatief, maak gebruik van de tijd dat je op de academie zit, probeer vooral alles uit, maak gebruik van elkaar. Heb je mooie foto's nodig? Ga dan naar iemand van fotografie.
Alles kan en alles mag op de academie, probeer dat ook uit je opleiding te halen, ga naar de werkplaats, maak het, experimenteer.
Als je een opdracht krijgt, vooral veel onderzoek doen naar dat onderwerp, de achterliggende gedachtes daarvan, enz. Je moet als het ware een bril op doen en door die bril kijken, je bril is je concept, je denkwijze”.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten